ONZE SELECTIE



Ludwig van Beethoven had een haat-liefdeverhouding met zijn Septet in Es, opus 20. Het werk was een ongekende publiekslieveling, terwijl hij zelf vond dat hij als componist al veel verder was. Toch blijft het septet, met zijn lichte en speelse karakter, een van zijn meest geliefde werken.
Voor de pauze klinkt muziek van componisten die Beethoven goed kende. Joseph Haydn, zijn leermeester, schreef het sprankelende Trio in Es, XV:29, uitgevoerd door het Storioni Trio. Daarna volgt het Pianokwintet van Johann Nepomuk Hummel, een virtuoos pianist en componist die zowel vriend als rivaal van Beethoven was. Zijn muziek combineert briljante pianopassages met elegante melodieën.
Na de pauze komt Beethovens beroemde Septet tot leven, gespeeld door een ensemble van blazers en strijkers. Dit zesdelige werk, vol lyriek en verfijnde humor, weerspiegelt de stijl van de late 18e eeuw en was een van de grootste successen uit Beethovens vroege periode.
Een avond vol contrasten, met muziek van drie grootheden uit de klassieke periode, in de historische ambiance van Kasteel Heeze.
Programma »
Foto's »





Een avond vol passie, hartstocht en romantiek, met muziek die de liefde in al haar gedaantes verklankt. Van vurige Argentijnse tango’s tot de diep doorvoelde emoties van Clara en Robert Schumann en Johannes Brahms.
Het Storioni Trio opent met Clara Schumanns Pianotrio in g klein, een werk vol lyriek en intensiteit, waarin haar persoonlijke stem als componist doorklinkt. Haar muziek, vaak overschaduwd door die van haar echtgenoot Robert, verdient een volwaardige plaats in de kamermuziektraditie.
Osvaldo Golijovs Responso is een eerbetoon aan de Argentijnse tango en diens meesterschap in het verklanken van hartstocht en melancholie. Dit korte, indringende stuk vormt een opmaat naar Piazzolla’s Le Grand Tango, waarin accordeon en cello het temperament en de spanning van de tango tot leven brengen.
Na de pauze klinkt Robert Schumanns Romanze, een intiem en dromerig werk waarin zijn liefde voor Clara doorklinkt. De avond sluit af met Brahms’ monumentale Pianokwintet in f klein, opus 34. Dit dramatische en krachtige werk, oorspronkelijk geschreven als strijkkwartet en later herwerkt tot een pianokwintet, weerspiegelt de intensiteit van Brahms’ gevoelens voor Clara Schumann – een liefde die onuitgesproken bleef, maar zijn muziek diepgaand beïnvloedde.
Een concert waarin liefde en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, uitgevoerd door topmusici in een sfeervolle setting.
Programma »
Foto's »
Recensie »





Een avond vol Franse kamermuziek uit de late romantiek en vroege 20e eeuw, waarin kleur en verfijning centraal staan. Het programma opent met Saint-Saëns’ sprankelende Sonate voor fagot en piano, waarin de virtuositeit en het speelse karakter van het instrument prachtig tot uiting komen. Vervolgens neemt de impressionistische pianomuziek van Debussy het publiek mee in een wereld van subtiele kleuren en delicate melodieën.
Lili Boulangers’ D’un matin de printemps en D’un soir triste, uitgevoerd door het Storioni Trio, brengen een unieke combinatie van poëtische frisheid en melancholie. Boulangers muziek, doordrongen van emotionele diepgang en rijke harmonieën, vormt een bijzonder hoogtepunt binnen de Franse kamermuziek.
Na de pauze klinkt Ravels Pavane pour une infante défunte, een betoverend werk dat een nostalgische en elegante sfeer oproept. Hierop volgt het verfijnde Morceau de concert van Saint-Saëns, een compositie die technische virtuositeit combineert met een lyrische melodie.
Het tweede deel van de avond brengt twee prachtige sonates: Poulencs expressieve Sonate voor klarinet en piano, waarin speelsheid en melancholie elkaar afwisselen, en Ravels Sonate Posthume voor viool en piano, een vroeg werk vol lyrische schoonheid en verfijnde expressie. Beide werken tonen de veelzijdigheid en het vakmanschap van de Franse componisten.
De avond wordt op sfeervolle wijze afgesloten met Kosma’s Feuilles mortes, uitgevoerd door het Storioni Trio. Dit melancholische werk, dat zijn oorsprong vindt in de bekende Franse chanson, vangt de vergankelijkheid en weemoed van de herfst in een prachtige muzikale setting.
Een eerbetoon aan de Franse muzikale rijkdom, uitgevoerd door topmusici in de grandeur van Kasteel Geldrop. Een avond om weg te dromen bij de mooiste kamermuziek van Saint-Saëns, Debussy, Boulanger, Ravel, Poulenc en Kosma.
Programma »
Foto's »




Het concert opent met een werk van Jean-Philippe Rameau, uitgevoerd door Janne Valkeajoki (accordeon), een componist wiens invloed op de Franse barokmuziek onmiskenbaar is. Zijn werk heeft de muzikaliteit en verfijning van het Franse hof weerspiegeld, wat zich ook weerspiegelt in de arrangementen die we vandaag horen.
Vervolgens klinkt Anton Arensky’s Pianotrio in d mineur, uitgevoerd door het Storioni Trio (Wouter Vossen, viool; Marc Vossen, cello; Bart van de Roer, piano). Arensky’s trio is een meesterwerk uit de late romantiek, vol lyriek, dramatiek en technische virtuositeit, waarin de componist zijn bewondering voor de grote Russische traditie van de tijd laat horen.
De middag wordt afgesloten met Souvenirs de Florence van Piotr Iljitsj Tsjaikovski, uitgevoerd door Wouter Vossen (viool), Veriko Tchumburidze (viool), Tomoko Akasaka (altviool), Elaine Ng (altviool), Marc Vossen (cello) en Nil Kocamangil (cello). Dit werk weerspiegelt de indrukken van Tsjaikovski van zijn tijd in Florence en is doorspekt met melodieën die de charme en de warmte van de Italiaanse stad oproepen. Het stuk zit vol verwondering en schoonheid, met een rijke, weelderige orkestratie die perfect tot zijn recht komt in deze kamermuziekversie.
Programma »
Foto's »
